Co porusza tym scrollem?

Grafika z tekstem CO porusza tym scrollem?

Prosty, intuicyjny mechanizm, którego używamy wielokrotnie każdego dnia. Nieodłączny element naszej wędrówki przez świat Internetu. Jaka jest jego natura? I o czym trzeba pamiętać projektując strony z użyciem scrolla?

Psychologia skrolowania

Człowiek jest istotą ciekawską i leniwą z natury. Między zmysłem wzroku a poznawaniem świata za pomocą dotyku – silny związek. Od dziecka to właśnie ręce dostarczają nam obiektów, które zaciekawiają nasz umysł a przez to budują nasz świata wrażeń, który jest naszym pierwszym wewnętrznym światem, jaki tworzymy. Dlatego tak dobrze i wygodnie korzysta nam się z mechanizmu skrolowania do karmienia naszego umysłu informacjami, które nie wymagają dużego wysiłku umysłowego, a dostarczają umysłowi wrażeń i pobudzenia.

Skrolowanie jest proste. Ruch palcem wystarczy, by umysł dostał nowy materiał, który ma go zaciekawić. Dotykam, skupiam wzrok na obiekcie i już wiem, czy mnie on interesuje czy nie.

Skrolowanie a planowanie treści

To właśnie rodzaj emocji, jakie towarzyszą w zapoznaniu się z materiałem warunkuje to, na ile skrolowanie będzie dla użytkownika atrakcyjne. Istnieje jednak pewna pułapka. Jeśli umysł nie znajdzie interesującej go treści, porzuci skrolowanie, a w konsekwencji być może również serwis. Jaki z tego wniosek?

Należy dostarczyć użytkownikowi takie treści, które wzbudzą jego zainteresowanie. Jak to zrobić? W przypadku, kiedy użytkownik chce zabić przysłowiową nudę najlepiej sprawdzi się targetowanie behawioralne i mechanizm nieskończonego scrolla. Bazując na danych, możemy przewidzieć, jaka będzie treść interesująca dla użytkownika i pobudzającą jego emocje. Na podstawie jego wcześniejszych wyborów oraz preferencji podczas skrolowania możemy przekazać mu informacje, które wywołują w nim określone reakcje. Warto przy tym jednak zachować pewnego rodzaju umiar. Przytłoczenie użytkownika treściami tylko jednej tematyce, może sprawić, że się nimi przeje. Dlatego nawet jeśli użytkownik lubi konsumować potrawy mięsne, warto zaproponować mu również deser lub surówkę.

Ważną kwestią oczywiście jest opakowanie informacji w formę, która zaciekawi użytkownika i przez którą wejdzie w interakcje ze znalezioną treścią. W tego rodzaju serwisach zazwyczaj struktura jest płaska a użytkownik pragnie wyrazić emocje związane z interesującą go treścią poprzez lajkowanie, zostawienie komentarza oraz podzielenie się znaleziskiem. Przyjrzyj się jak korzystasz z Instagramu czy Tik Toka? Jakie czynności wykonujesz w tych aplikacjach?

Formularze skrolująco niepoprawne

Skrolowanie sprawdza się w zadaniach, które dostarczają wrażeń, ale nie w takich, które wymagają głębszej i kosztowniejszej energetycznie analizy umysłowej wymagającej porównań informacji. W przypadku skomplikowanych formularzy skrolowanie wywołuje wzrost poczucia niepewności, użytkownik bowiem traci wzrokowy kontakt z danymi. Już samo w sobie pole wzrokowe człowieka zajmuje ograniczoną przestrzeń. Jeśli dodatkowo dane, które on porównuje nie mieszczą się na płaszczyźnie, do której ma bezpośredni wzrokowy dostęp wzrasta jego dyskomfort. Skrolowanie nie przyczyni się w tym przypadku do zaniku tego odczucia.

Co w takim razie zrobić w przypadku skomplikowanych formularzy?

Jeśli jest możliwość to lepiej podzielić formularz na kilka mniejszych ekranów i powiązać je wizardem, aby uniknąć skrolowania. To rozwiązanie da poczucie lepszego panowania nad danymi i zmniejsza poczucie niepokoju. Jeśli nie jesteśmy wstanie zastosować wizarda to przynajmniej w przypadku długich formularzy pogrupujmy dane w sekcje, które stworzą strukturę, dzięki której użytkownik lepiej się odnajdzie pośród wielu danych formularza.

Klawiatura a ekran

Użytkownik skroluje inaczej na urządzeniach dotykowych niż te niedotykowych. W pierwszym przypadku wystarczy jeden palec i nie jest potrzebny graficzny element UI scrolla. W drugim używa urządzenia wskazującego, którym jest myszka, klawiatura i touchpad. Użytkownik desktopu może skrolować trojako. Korzysta z graficznego scrolla, określonych przycisków klawiatury albo używa touchpadu, który najczęściej powoduje skrolowanie, jeśli dotykamy go dwoma palcami. Graficzny scroll pozwala użytkownikowi zorientować się, w którym miejscu względem początku strony się znajduje oraz ile treści jeszcze zostało mu do końca. Anatomię scrolla tworzy suwak oraz tor, po którym się porusza.

Poprzez CSS można zmienić domyślny wygląd scrolla w przeglądarkach Chrome, Mozilla i Safari. Należy przy tym jednak pamiętać, aby zachować kontrast elementów. Wizualny scroll jest elementem, który nie powinien dominować na treścią, ale być łatwo dostrzegalny.

Skrolowanie a dostęp z klawiatury

Skrolowanie na desktopie wymaga zwrócenia uwagi na kwestie związane z dostępem do treści z klawiatury. Poprzez klawisz tabulatora użytkownik powinien mieć możliwość dojścia do każdej sekcji strony. Problem pojawia się, kiedy pewna cześć strony będzie skrolowana w sposób nieskończony, a pod nią umieścimy treść, która nie jest skrolowana np. stopkę. Dynamiczne doładowywanie strony podczas skrolowania będzie powodowało, że pojawiają się kolejne, coraz to nowe elementy na stronie i osiągnięcie kolejnego nieskrolowanego już elementu poprzez klawisz tabulatora klawiatury stanie się niemożliwe. Na stronach desktopowych jest to zła praktyka i należy jej unikać. Co zrobić w sytuacji, kiedy pod sekcją z nieskończonym scrollem potrzebujemy zamieścić jakąś dodatkową sekcję?

Rozwiązaniem w tym przypadku będzie zmiana mechanizmu, która ładuje dodatkową zawartość. Zamiast doładowywania nowej zawartości na scrollu należy wprowadzić przycisk, którego naciśnięcie spowoduje taką akcje. Dzięki temu użytkownik, który korzysta z klawiatury będzie mógł za pomocą tabulatora przejść dalej, poza skrolowaną zwartość.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

9 + 1 =