Asystent głosowy w aplikacji IKO przydatny dla osób niepełnosprawnych

Grafika z napisem Asystent głosowy w aplikacji IKO przydatny dla osób niepełnosprawnych

Asystenci głosowi już raczej na dobre zadomowili się w naszych codziennych nowoczesnych urządzeniach. Do najpopularniejszych usług tego rodzaju należy Asystent Google, najlepiej działający na systemie Android, Siri dostępna w urządzeniach firmy Apple, czy Aleksa na sprzętach marki Amazon.

Jednak producenci aplikacji też zaczynają powoli dodawać taką funkcjonalność do swoich programów, dzięki czemu wzbogacają je o nowe opcje i dają możliwość łatwiejszej obsługi osobom o specjalnych potrzebach. Właśnie na taki krok zdecydował się PKO Bank Polski, który w aplikacji IKO, dostępnej zarówno na systemie iOS jak i Android wprowadził własnego asystenta głosowego. W poniższym artykule powiem na jakiej zasadzie on działa, jakie czynności możemy wykonać szybciej z jego pomocą oraz jak sprawdził mi się w codziennym użytkowaniu.

Od kilku miesięcy użytkownicy aplikacji IKO (usługi bankowości elektronicznej), posiadający konto w banku PKOBP mogą korzystać z wbudowanego asystenta głosowego. Na początku był on dostępny jedynie na systemie Android, ale około dwa miesiące temu pojawił się na systemie iOS. Asystent głosowy działa dzięki algorytmom sztucznej inteligencji, które mają interpretować wszystkie polecenia oraz pytania wypowiedziane przez klienta banku. Po wysłuchaniu danej frazy sztuczna inteligencja realizuje dane zadanie lub udziela odpowiedzi na postawione pytanie.

Główną zaletą asystenta głosowego w aplikacji IKO jest to, że można komunikować się z nim w języku naturalnym, dzięki czemu odpowiednio rozpoznaje mowę potoczną stosowaną przez nas w życiu codziennym. Dzięki temu potrafi rozpoznać aż 90000 zwrotów i wykonać ponad 70 zadań zleconych przez klienta. Oznacza to, że np. sprawdzić stan naszego konta możemy na ponad 2000 różnych sposobów. Z asystentem możemy komunikować się głosowo poprzez wypowiedzenie danego polecenia lub tekstowo, poprzez wpisanie tego, co chcemy zrobić.

Uruchomienie asystenta głosowego w aplikacji IKO jest bardzo proste i szybkie. Posiadając aktualną wersję tego klienta bankowego należy kliknąć w ikonę chmurki dialogowej, znajdującą się w prawym górnym rogu ekranu, a następnie wyrazić zgodę na rejestrowanie i przetwarzanie danych osobowych. Kolejnym krokiem, jaki należy wykonać jest wybór preferowanego przez nas sposobu komunikacji, który możemy później zmienić w ustawieniach aplikacji. Zostaniemy również poinformowani o tym, w czym może nam pomóc asystent.

Dzięki asystentowi głosowemu w aplikacji banku PKO BP możemy m.in. sprawdzić stan konta, wykonać przelew zdefiniowany, na numer konta lub na telefon, doładować telefon, przeszukać historię konta, zapłacić kodem BLIK, a to dopiero namiastka jego możliwości.

Algorytmy sztucznej inteligencji, zaszyte w aplikacji potrafią rozpoznawać polecenia takie jak m.in. „Ile mam kasy na koncie?”, „Podaj mi kod BLIK”, „Przelej 400 zł do Adama”, czy „Pokaż mi przelewy z ostatniego roku”. Jak widać możliwości wypowiadania komend są bardzo duże i asystent powinien poprawnie rozpoznać większość wypowiadanych przez nas fraz związanych z bankowością elektroniczną.

Bank PKO BP obiecuje, że to nie koniec i asystent głosowy będzie dalej rozwijany i wyposażany w nowe funkcje. Dodatkowo jeśli asystent nie będzie potrafił czegoś wykonać to przeniesie nas do odpowiedniego miejsca w programie. Kiedy powiemy np. „Chyba zgubiłem kartę”, zostaniemy przekierowani do ekranu, gdzie możemy zastrzec kartę, a gdy powiemy „Potrzebuję więcej gotówki”, zaproponuje nam przejście do wniosku o pożyczkę gotówkową.

Z moich kilku tygodniowych testów wynika, że jest to bardzo przydatna funkcja, pozwalająca na przyśpieszenie wielu operacji bankowych. Teraz gdy chcę dostać kod blik lub sprawdzić historie mojego konta z danego okresu, nie muszę szukać na ekranie stosownych przycisków, tylko wystarczy uruchomienie asystenta i wypowiedzenie odpowiedniego polecenia. Niestety do tej pory przycisk pozwalający na włączenie asystenta w aplikacji IKO na systemie iOS nie posiada stosownej etykiety, przez co nie jest on w ogóle odczytywany przez program udźwiękawiający VoiceOver. Na szczęście zgłosiłem ten problem bezpośrednio do osoby zajmującej się w banku PKO BP dostępnością usług elektronicznych i mam nadzieję, że zostanie to w krótce naprawione. Natomiast w systemie Android wszystko działa z programem udźwiękawiającym jak należy.

Podsumowując już powyższy tekst pozostaje mi tylko zachęcić wszystkich klientów PKO Banku Polskiego do wypróbowania najnowszej funkcji asystenta głosowego i sprawdzenia czy przyśpiesza on Wam wykonywanie operacji bankowych. Mam nadzieję, że coraz więcej aplikacji będzie dostawało taką funkcjonalność, która bardzo pomaga w korzystaniu z różnych programów osobom z niepełnosprawnością.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 + 1 =