(Nie) dostępne urządzenia mobilne?

Praca na tablecie

Jestem osobą słabowidzącą. Z uwagi na wykonywaną pracę często i w różnym zakresie korzystam z technologii asystujących. Dla swojego komfortu postanowiłem zaopatrzyć się w tablet. Mierząc siły na zamiary „zmuszony” byłem do podjęcia decyzji, że urządzenie działać będzie w oparciu o platformę Android. Teraz zastanowiłbym się dwa razy nad swoim wyborem… A dlaczego? Posłuchajcie takiego opowiadania:

Sebastian jest osobą niedowidzącą. Kupuje nowy tablet w sklepie internetowym. Po paru dniach przychodzi przesyłka, a w środku wymarzone urządzenie. Sebastian rozpakowuje tablet z atencją i uruchamia. Niestety urządzenie pozostaje głuche, nie reaguje na wszystkie znane sposoby, których Sebastian używa w celu uruchomienia trybu dla osób niewidomych. Próbuje kliknąć trzema palcami, próbuje zakreślać na wyświetlaczu kwadraty, trójkąty i nic. Musi poprosić żonę aby mu pomogła. Jednak, czy pomoc w danej sytuacji przyniesie pozytywny skutek?

Niestety opowiadanie nie jest jedynie fikcją literacką. Nie byłem w stanie samodzielnie uruchomić urządzenia. Najgorsze jest to, że po konfiguracji nadal potrzebowałem pomocy. Towarzyszka życia pomogła mi wgrać syntezę z polskim pakietem językowym. Dopiero po tej czynności mogłem normalnie pracować na moim nowiutkim tablecie.

Zastanawiam się, czy to normalne, aby w dobie tak zaawansowanych technologii korzystać z pomocy osób trzecich, aby włączyć urządzenie? Nasunęły się kolejne pytania. Czy takie sytuacje zdarzają się często? A przecież wgranie natywnej aplikacji, która dawałaby możliwość uruchomienia tabletu i obsługi przez osoby niewidome, niedowidzące, głuche, czy osoby należące do generacji 50+, jest bardzo proste. I na koniec, czy to wina producenta, czy raczej niedopatrzenie twórców systemu?

Czy w związku z tym samodzielne uruchomienie takiego sprzętu jest niemożliwe? Patrząc w stronę platformy iOS, konfiguracja (moment pierwszego uruchomienia i spersonalizowania urządzenia) jest możliwa i pozwala na bezwzrokową obsługę. Dziwi mnie brak wsparcia dla osób z niepełnosprawnościami urządzenia z systemem Android, choćby z uwagi na to, że są one najczęściej wybieranymi urządzeniami na świecie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

4 + 1 =